Hanglefogások#4 - Pinanissimo, Piano, Piano Forte, Fortissimo és Mezzopiano-hanzás furulyán2016.08.29. 10:05, C Sharp Melody
Hangzás-gyakorlatok szoprán furulyán
Sziasztok! Ne haragudjatok, hogy tegnap nem volt friss bejegyzés az oldalon, de sok dolog közbejött, ami miatt halasztódott a friss-hozatal. Ma azonban egy, már haladóknak ajánlott hanglefogási technikával jöttem számotokra, ha érdekel benneteket a mai lecke, tartsatok velem a továbbiakban!:
HANGZÁS-GYAKORLATOK SZOPRÁN FURULYÁN: PIANISSIMO, PIANO, PIANO FORTE, MEZZOPINAO ÉS FORTISSIMO-HANGZÁS
A szoprán furulya az egyik legkisebb hangszer, mégis rengeteg oldala ismert. Lehet vele kiadni ugyanúgy üveghangokat, mint hegedűn (hegedűn a vonó fa-részét a húrokon tartva vonjuk-húzzuk azt rajta, és az adja ki azt a bizonyos hangot), valamint különböző hangzási gyakorlatokat is tudunk vele végezni. Ezek a panissimo, piano, piano forte, mezzopiano és fortissimo-hangzás. Az alábbi táblázatban minden hanghoz leírom nektek, hogy mely hangzásokat milyen ujjrenddel kell lefogni. Az ujjrendeket ugyanúgy, mint egész-és félhangos tábláimnál megszokhattátok, számokkal fogom jelezni. Mielőtt azonban a táblázatra térnénk, lássuk, hogy az előzőleg említett öt hangzás mit is jelent a zenében!:
-
PIANISSIMO: igen halkan;
-
PIANO: halkan, könnyedén
-
MEZZOPIANO: középerősen;
-
PIANO FORTE: se nem halkan, se nem erősen;
-
FORTISSIMO: teljes hangerővel
Ezeknek a hanghzásoknak ismerete után lássuk a furulya hangjainak lefogási technikáit a felsorolásban szereplő ún. hangulatjelzőkkel jelölve!:
FURULYA-HANG |
PIANISSIMO |
PIANO |
MEZZOPIANO |
PIANO FORTE |
FORTISSIMO |
C-HANG |
- |
0 1 2 3 4 5 6 - |
- |
- |
- |
C# |
- |
- |
- |
- |
- |
D-HANG |
- |
0 1 2 3 4 5 5.5 - |
- |
- |
- |
E-HANG |
- |
0 1 2 3 4 -6 7 |
- |
- |
- |
D#/Eb |
- |
0 1 2 3 4 5 - 7 |
- |
- |
- |
F#/Gb |
0 1 2 3 - 5 5.5 - -
0 1 2 3 - 5 - - |
- |
- |
- |
0 1 2 3 - 5 6 7 |
F-HANG |
0 1 2 3 4 - - - |
- |
- |
- |
- |
G-HANG |
0 1 2 - 4 5 6 6.5 - |
0 1 2 - 4 5 6 7 |
- |
- |
0 1 2 3 - 5 - - |
G#/Ab |
- |
0 1 2 - 4 5 - - |
- |
0 1 2 - 4 5 6 - |
- |
A-HANG |
0 1 - 3 4 5 - - |
0 1 - 3 4 5 5.5 -
0 - 2 3 4 5 - - |
0 1- 3 - 5 6 - |
0 1 2 - 4 - - - |
0 1 2 - - 5 6 7
0 1 2 - 4 - - - |
A#/B (Bb) |
0 1 - 3 - - - -
0 - 2 3 4 - - - |
0 1 - 3 - 5 5.5 -
0 - 2 3 4 - 6 - |
0 1 - 3 - 5 6 - |
0 1 - 3 4 - 6 7 |
- |
C' |
- |
0 - 2 3 - - - -
0 - 2 - 4 5 5.5 -
- 1 2 3 4 - - - |
- |
- |
- |
D' |
- 1 2 - 4 5 5.5 - - |
0 - 3 4 - - -
0 - - 3 4 - 5.5 -
- 1 2 - 4 5 6 -
- 1 2 3 - - - - |
- |
0 - 2 - 4 - - - |
- |
F#' |
- |
- |
- |
- |
0.25 1 2 - 4 5 - - |
G''''-HANG |
- |
- |
- |
- |
0.25 1 - - 4 - - -
0.25 1 23/4 4 5 6 7 |
Nos, ahogy láttátok, sok hang esetében játszik az a dolog, hogy egyetlen hangzáshoz több lyuk-lefogási technika is társul. Én például a B-hangnál már tapasztaltam, amikor egy gyorsabb dallamot játszok, hogy pianissimo-ban játszom (pl. ABBA - Mamma Mia esete). Nos, ennyi lenne ez a hangzás-lefogási táblázat mára. Legköztelebb igyekszem pótolni a Barokk ujjrend szerinti félhangos táblázatot. Hamarosan jövök újabb bejegyzéssel, adigg is további kellemes napot kívánok nektek a továbbiakban!
|