Örökzöld sláger-felelevenítő furulya-játék: ABBA - SOS
Sziasztok! Ma egy újabb videóval bővült csatornám kínálata, ugyanis délelőtt felvettem egy hangszeres előadást, amelyet ezúttal hosszú gyakorlás után vettem fel telefonom kamerája segítségével. Mivel elég szép videófelvételt készít, így kipróbáltam filmfelvételre. Egy örökzöld sláger elevenedik meg furulyám végéből, karaoke zenei aláfestéssel a közel 3 és fél percnyi zenei darabban. Sokunk szüleinek korában ismert együttes, az egykor nagy népszerűségnek örvendett ABBA egyik legismertebb dalát, az SOS-t hoztam el nektek. Íme:
Egyszerűbb, a portál nevéhez kötődő képekből összerakott külső...
Sziasztok! Tudom, már egy hónapja függesztve volt az oldal, de nem véglegesen, hiszen visszatértem most már. Igaz, ezúttal sem lesz gyakori friss rajta, mivel van egy-két magánéleti esemény, ami miatt ritkítani fogom bejegyzéseim sorát. A lényeg azonban, hogy új kinézet került portálomra, mely most szorosan a témaköréhez kötődik, mivel képein a Piano Tiles 2-alkalmazás, egy STAGG elektromos halkhegedű és egy Yamaha Szoprán furulya található. Átalakítottaam továbbá a navigációt is, mely visszakerült a bal oldalra. A chatet - egy kedves kérésre és saját döntés alapján is - végleg leszedtem, mert innentől kezdve nem vagyok hajlandó a névtelen idióták magánéletembe való belekontárkodását és zaklató szövegeit olvasni. Csatornám frissítéseit természetesen első kézből olvashatjátok itt továbbra is, valamint felvételt kérhettek facebook-os csoportjába is, mely a C Sharp Melody Csoportja - nevet viseli.
Nos, mára ennyi, de igyekszem lehetőségaimhez mérten frissíteni oldalamat. A következő frissítésig kellemes napot kívánok valamennyiőtöknek, és persze örömökben és különlegességekben gazdag adventi készülődést is! Ne feledjétek el vasárnap meggyújtani az első gyertyát koszorúitokon, ha ti is megemlékeztek adventről! :)
Barokk ujjrendszerű furulya félhang-lefogási gyakorlata
Sziasztok! Ma, az első bejegyzésemben a Barokk ujjrendszer alapján működő furulya félhangjait fogojuk áttanulmányozni. Ha érdekel benneteket a bejegyzésem, mindenképp tartsatok velem a továbbiakban!:
FÉLHANGOK BAROKK UJJRENDSZERŰ FURULYÁN
Ahogyan ezt már a Germán ujjrend esetében tapasztalhattuk, léteznek olyan hangok, melyek enharmóniát alkotnak egymással, vagyis a különböző előjelzésű hangok ugyanúgy játszandók, mint az egész hang-társaik. Léteznek viszont az enharmónián belül olyan esetek, amikor azonos hangokat kell ugyanolyan félhang-lefogási technikával kell játszani. Az alábbi táblázatban minden ilyen hangot megtaláltok majd, élükön azokkal, amelyek úgy adandók elő, mint egész hangpárjuk, és azok is, melyeket egyforma lyuk-lefogással kell megszólaltatni:
Cb'
0 1 - - - - - -
H
Fb
0 1 2 3 4 5 - -
E
E#
0 1 2 3 4 - 6 -
F
F#
0 1 2 3 - 5 6 -
Gb
G#
0 1 2 - 4 5 5.5 - -
Ab
A#
0 - 2 3 4 - - -
B (Bb)
D#
0 1 2 3 4 5 5.5 -
Eb
C#'
0 - - - - - - -
Db'
D#'
- - 2 3 4 5 6 -
Eb'
F#'
0.25 1 2 3 - 5 - -
Gb'
G#'
0.25 1 2 3 4 - - -
Ab'
A#'
0.25 1 2 - 4 5 6 -
B' (Bb')
C#"
0.25 1 1.5 3 4 - 6 7
Db"
Amia táblázatból kimaradt, az, az Fb' = E'; E#' = F' és Cb" ami pedig a H'-val egyenértékű. (A felső hangértékek lefogási technikáját a Hanglafogások#2-ben találjátok Barokk ujjrend szerint.) Nos, ennyi lenne mára ez a félhangos hanglefogási tábla Barokk ujjrendszerű furulya esetében. Legközelebb sorozat-mustrával jelentkezem számotokra, addig is további kellemes napot kívánok mindnekinek a továbbiakban!
Sziasztok! Ne haragudjatok, hogy tegnap nem volt friss bejegyzés az oldalon, de sok dolog közbejött, ami miatt halasztódott a friss-hozatal. Ma azonban egy, már haladóknak ajánlott hanglefogási technikával jöttem számotokra, ha érdekel benneteket a mai lecke, tartsatok velem a továbbiakban!:
HANGZÁS-GYAKORLATOK SZOPRÁN FURULYÁN: PIANISSIMO, PIANO, PIANO FORTE, MEZZOPINAO ÉS FORTISSIMO-HANGZÁS
A szoprán furulya az egyik legkisebb hangszer, mégis rengeteg oldala ismert. Lehet vele kiadni ugyanúgy üveghangokat, mint hegedűn (hegedűn a vonó fa-részét a húrokon tartva vonjuk-húzzuk azt rajta, és az adja ki azt a bizonyos hangot), valamint különböző hangzási gyakorlatokat is tudunk vele végezni. Ezek a panissimo, piano, piano forte, mezzopiano és fortissimo-hangzás. Az alábbi táblázatban minden hanghoz leírom nektek, hogy mely hangzásokat milyen ujjrenddel kell lefogni. Az ujjrendeket ugyanúgy, mint egész-és félhangos tábláimnál megszokhattátok, számokkal fogom jelezni. Mielőtt azonban a táblázatra térnénk, lássuk, hogy az előzőleg említett öt hangzás mit is jelent a zenében!:
PIANISSIMO: igen halkan;
PIANO: halkan, könnyedén
MEZZOPIANO: középerősen;
PIANO FORTE: se nem halkan, se nem erősen;
FORTISSIMO: teljes hangerővel
Ezeknek a hanghzásoknak ismerete után lássuk a furulya hangjainak lefogási technikáit a felsorolásban szereplő ún. hangulatjelzőkkel jelölve!:
Nos, ahogy láttátok, sok hang esetében játszik az a dolog, hogy egyetlen hangzáshoz több lyuk-lefogási technika is társul. Én például a B-hangnál már tapasztaltam, amikor egy gyorsabb dallamot játszok, hogy pianissimo-ban játszom (pl. ABBA - Mamma Mia esete). Nos, ennyi lenne ez a hangzás-lefogási táblázat mára. Legköztelebb igyekszem pótolni a Barokk ujjrend szerinti félhangos táblázatot. Hamarosan jövök újabb bejegyzéssel, adigg is további kellemes napot kívánok nektek a továbbiakban!
Sziasztok! Ma, a második bejegyzésemben a furulyán játszható félhangokról fogok írni nektek. Azt az elején le szeretném szögezni, hogy a keresztes és B-s hangok ezen a hangszeren enharmóniát alkotnak. Mi az enharmónia? Az alábbiakban a hangokkal együtt megosztom veletek.:
KERESZTES ÉS B-S HANGOK GERMÁN UJJRENDSZERŰ FURULYÁN
Mielőtt ezekről a hangokról készített táblázatomat átnéznénk, beszélek nektek először az előzőleg említett enharmóniáról. Zenei szempontból az enharmónia-szó két olyan hangot jelöl, melyek egy hangzásúak, de különböző elnevezésűek. Például furulyán az E# hangja megegyezik az F-ével, az Fb-é pedig az E-hangéval. Mivel ezek nehezen eljátszható hangok a hangszeren, így könnyebb, hahelyettesítjük őket a már megtanult alap, egész hangokkal. Az enharmónia definícióját követően így msot már az is világosleszszámunkra, hogy miért játszuk ugyanolyan hanglefogási technikával pl. a Gb (Gesz) és F# (Fisz)-hangokat a hangszeren. Lássuk, hogy bizonyos hangok lefogása hogyan zajlik az első oktávban!:
C#/CISZ
0 1 2 3 4 5 6 6.5 -
Db/DESZ
D#/DISZ
0 1 2 3 4 5 5.5 - -
Eb/ESZ
E#/EISZ
0 1 2 3 4 - - -
*F
F#/FISZ
0 1 2 3 - 5 6 7
Gb/GESZ
G#/GISZ
0 1 2 - 4 5 - -
0 1 2 - 4 5.5 -
Ab/ASZ
A#/AISZ
0 1 - 3 4 - - -
B/Bb
Fb/FESZ
0 1 2 3 4 5 - -
*E
A második oktávban azonban ennél már macerásabb a hangok lefogása, mivel nem mindegyik hanghoz rendelt technika működik. A lényeg a lefogásnál ugyanaz, mint az egész hangok esetén, hogy a hátsó lyukat 1/4-ig kell lefogni. Lássunk néhány hangot a második oktávból!:
C#"/CISZ" > 0.25 1 - 3 4 5 6 7 < Db"/DESZ"
F#'/FISZ > 0.25 1 2 3 - 5.5 - - < Gb'/GESZ'
Ahogyan ez a fenti esetben is kitűnik, itt is enharmóniáról beszélhetünk, hiszen a hangok lefogási technikája megegyezik a példa-esetek mindegyikében.
Nos, ennyi lenne a Germán ujjrendszer alapján működő furulyána félhangok lefogási módszere. Legközelebb a Barokk fogási technikákkal ismerkedhettek meg félhangok terén. Tartsatok velem akkor is, további kellemes napot kívánok nektek a továbbiakban!
A 'Tanulj velem furulyán játszani!'-videósorozat 1. része már megtekinthető csatornámon...
Sziasztok! Mai, második bejegyzésem a csatornám frissítéseiről fog szólni, ugyanis ma feltöltöttem rá egy újabb videót, mellyel egyidejűleg egy vidseósorozatot kezdtem el rajta. Ez "Tanulj velem furulyán játszani!" címmel lesz elérhető lejátszási listás cím szerint. Az első részben az egész hangokról lesz szó Germán-és Barokk ujjrendszerű furulyán. Az alábbiakban megtakinthetitek az aktuális felvételt.: